We hebben achteraf gezien best wel mazzel met het weer gehad. Toch redelijk droog, wel koud en in tegenstelling tot vorig jaar hadden we de laatste dag wel mooi weer!
We hebben inmiddels foto's binnen van Erik E, Toon vd IJ, Martin vd S en natuurlijk van onze verslaggevers Sandra en Jeroen:
Voor nog meer commentaar en plaatjes kijk je op www.Motormaf.nl:
Joop is ondanks zijn snelle 'opgave' nog steeds van de filmpjes, kijk op zijn site www.LifeisJoy.nl:
JP heeft een prachtige impressie gemaakt, je vindt em op Youtube:
Dit jaar hebben we dus twee verslaggevers, Sandra en Jeroen.
Lees hun verhalen en je bent weer even terug in april 2013!
Sandra's verslag |
Jeroen's verslag |
|
|
Ik ben vrijwillig voorgedragen om het verslag te schrijven van onze eerste Opkiktoer, voor velen al een begrip, voor anderen een ver verlangen.
Mijn naam is Sandra Boelen en heb samen met Peter dit jaar dus voor het eerst de Opkiktoer meegedaan. Wij hebben beide een Honda Goldwing 1800 en we rijden eigenlijk best wel veel kilometers, uitsluitend recreatief. Doordat onze eigen motorclub steeds kortere ritjes organiseert, zijn wij verder gaan kijken en kwamen we al een aantal jaar geleden bij Mozamo en de Zaanse Motorclub terecht, hier hebben we ook een aantal Supertoeren, Dolomietentoeren etc. gereden. Een paar jaar geleden werden wij benaderd door een paar (Opkiktoer) motorrijders of wij het leuk zouden vinden om de Opkiktoer mee te doen, dit vonden ze wel wat voor ons. Ten eerste, omdat wij niet rijden als standaard Goldwing rijders en ten tweede, omdat ik zelf een motor berijd en er maar weinig dames meedoen die zelf ook rijden. Eerlijk gezegd zag ik dat niet echt zitten, maar nadat een vriend van ons vorig jaar had meegedaan en ons zeer enthousiast vertelde dat het zéker iets voor ons zou zijn, hebben we eind vorig jaar toch ingeschreven en zodoende waren we er dit jaar bij! |
Mijn oude FireBlade reed nog goed, maar heel eerlijk gezegd maakte ik in 2010 en 2011 maar weinig kilometers. Zo'n Blade zit alleen maar lekker als het hard gaat, en dat gaat bijna niet in de Randstad.
Te veel verkeer, stoplichten, flitspalen en verkeersdrempels, vooral in de Randstad waar ik woon. Ik wilde iets anders en kwam uit op een BMW R1100S. Het motorrijden kreeg daardoor in 2012 een nieuwe impuls.
Op Motormaf had ik al eens gelezen over de Opkiktoer. Misschien wel leuk om daar eens aan mee te doen? Zoals zo vaak, leek het bij een vaag plan te blijven, klaar om uitgesteld en vergeten te worden. Maar toen gebeurde er iets dat mij het laatste zetje gaf om me aan te melden. Ik kreeg bericht dat mijn vroegere motormaatje bij het off piste skiën onder een lawine was gekomen. Hij kwam er niet levend uit. Dit voorval bracht herinneringen terug aan alle motoravonturen die we vroeger hadden beleefd, vooral de reizen in de Alpen en de Dolomieten. Wat was dat al weer lang geleden! Nadat ik mijn vrouw had leren kennen was ik nog maar één keer met de motor in de bergen geweest. Daarna een paar jaar alleen een circuitfiets gehad. De herinnering aan de lol van vroeger en het besef van onze sterfelijkheid - de pret kan voorbij zijn voor je weet - deden mij besluiten om er werk van te maken en me aan te melden voor de Opkiktoer 2013. De winter was lang en koud. Maar toen was het opeens april 2013 en de hoogste tijd om de voorbereidingen voor de Opkiktoer te gaan treffen. Snel nieuwe banden geregeld, want dat stond uitdrukkelijk in de uitnodiging en ik wilde niet te eigenwijs zijn voor mijn eerste Opkiktoer. Verder een Garmin Zümo 350 LM navigatieding aangeschaft en geďnstalleerd. Er bleek een foutje te zitten in de MapUpdater, maar toen dat (na veel getob) was verholpen, bleek zelfs ik de routes te kunnen overzetten via Basecamp op het apparaat. De woensdag voor de toer had ik vrij en heb ik voor het eerst gereden met koffers, gevuld met soepblikken uit de voorraadkast voor het gewicht. Dat ging prima. Aan het einde van de middag ook nog maar even de motor gepoetst. Ik was er klaar voor. Na die warme woensdag waren de weersvoorspellingen helaas iets minder gunstig… De vrijdag voor vertrek was het koud en nat en het leek erop dat we de buien achterna zouden gaan. Op een gegeven moment was het vooruitzicht 21 mm regen en nul tot zes graden. Gelukkig had ik ook een nieuw regenpak gekocht, en een paar waterdichte handschoenen. Mijn laarzen prepareerde ik door pedaalemmerzakken om de binnenschoenen te doen. Helaas bleek dit wel nodig te zijn… |
Lekker vroeg opgestaan, gisteren alles al ingepakt en we hebben er helemaal zin in!Eerst een flink stuk over de snelweg, onderweg file gehad en een aantal wegwerkzaamheden. In Nederland nog een waterig zonnetje, in Duitsland was het koud.
Vlak voordat we aan de "toer" begonnen hebben we nog een laatste snelwegpomp gepakt en nog even wat warms gedronken, omdat we het eigenlijk best wel koud hadden. Hier kwamen we onze vrienden tegen, Wouter en Jolanda, zij rijden ook een Honda Goldwing en samen met hun waren we de enige Goldwings van het stel. |
Om kwart over zeven ging de wekker en een uurtje later zat ik op de motor. Het was zwaar bewolkt, maar droog. In Weert trof ik 'mijn' groepje: Martin, Joeri (beiden op een Yamaha YZF-R1), Etienne (KTM 990 SMR) en
Twan (Yamaha XT1200Z Super Ténéré). Kort daarna arriveerden Ed (BMW R1200GS) en JP (Aprilia Tuono Factory). De GS van Ed wilde na de laatste tankstop niet meer starten en JP was nog aan het herstellen van het aanduwen.
Martin meette de accu door, maar deze leek nog goed te zijn. Gelukkig sloeg de GS deze keer gewoon aan en we waren onderweg. |
Om 7 uur de wekker gezet, maar de kerkklokken waren net iets eerder. Heerlijk de vogeltjes fluiten en waarachtig heb ik een zonnetje bij het ontbijt gezien! Zou het dan toch een mooie dag worden? Goed verzorgd ontbijt!
Vandaag gaan we naar een hotel waar we de volgende 3 nachten verblijven, heerlijk, we keken al uit om lekker zonder bepakking te rijden, niet dat het voor ons veel uitmaakt…alles zit bij ons in de koffers, dus gelukkig niets bovenop de motor. |
We zouden om acht uur ontbijten en om negen uur gaan rijden. Uiteraard was ik veel te vroeg wakker. Ik had preventief oordoppen ingedaan tegen mogelijk gesnurk, maar mijn kamergenoot was muisstil.
Zelf had ik om onbekende redenen de kraan laten lopen na een nachtelijke plaspauze. Ik hoorde het geluid wel, maar dacht dat het de beek naast het hotel was…
Al met al hoop ik dat ik mijn kamergenoot niet te veel overlast heb bezorgd. |
Na het ontbijt hebben we eerst de motoren even uit de garage gehaald, voor het hotel wilde ik nog even kijken hoe ver je een Goldwing plat kunt leggen, erg plat dus! (Achteruit rijden een drempeltje op is niet zo'n goede keuze) |
Vandaag konden we de motoren weer opladen, omdat we naar het volgende hotel zouden rijden. Het bleef fris en bewolkt met kans op regen, dus ook nu werd er weer flink gediscussieerd over de beste route.
Martin wilde erg graag de Schwarzwald Hochstrasse (B500) rijden en daar de route op aanpassen. Dan zouden we Frankrijk mijden. Maar de rest wilde gewoon de route van deze dag volgen. En zo geschiedde het ook. |
Ook deze keer ging ik weer een stukje later naar bed dan mijn kamergenoot, maar wederom lang niet zo laat als de Brabanders uit ons groepje. JP, Etienne en Twan hebben volgens mij elke nacht het licht uitgedaan in de feestzaal. Daar kunnen wij van boven de grote rivieren toch niet aan tippen.
Goed geslapen, het matras was niet helemaal mijn ding, maar toch een goede nachtrust gehad. Bij het ontbijt werden we verrast door de eigenaar met een leuke attentie, iedere deelnemer kreeg een glas met opdruk van het hotel, we hebben ons netjes gedragen, hihihihi. Ronald heeft ons nog op het hart gedrukt om vooral wel de route te rijden, omdat deze prachtig zou zijn en hij heeft niet gelogen!!!
|
De laatste dag van deze Opkiktoer was een bijzondere. Zo was het voor het eerst dat het buiten niet zwaar bewolkt en nevelig was bij het opstaan.
Het was ook de eerste keer dat ons groepje al vóór negen uur 's ochtends onderweg was. Onderweg begon zelfs de zon te schijnen! |
Onderweg hadden we bijna een herhaling van de benzineperikelen van gisteren, maar het kwam allemaal goed. De route was geweldig, tot vlak voor het eindpunt. Dan kom je in Aken en houdt het opeens abrupt op. Vanaf hier begint de drukte, die in Nederland nog erger wordt. Dan is het nog een lang, zeer lang stuk over de snelweg naar huis. Zoals ik al eerder zei, je raakt snel verwend door die prachtige routes en dan is de Nederlandse snelweg maar behelpen. Maar dat ben je al snel vergeten als je weer thuis bent. Wat blijft is de herinnering aan zes mooie dagen op de motor. Lekker sturen, goed gezelschap, prima eten, prachtige routes. Ik heb ervan genoten. Wat mij betreft volgend jaar weer!
Jeroen
De verslagen en de foto´s van de 2002 , 2003 , 2004 , 2005 , 2006 , 2007 , 2008 , 2009 , 2010 en 2011 en 2012 toer geven je een indruk hoe de toer elk jaar 'draait'!